Hoe begin je met marketing?

Marketing. Een onderwerp waar ontzettend veel over is geschreven. En met alles waar veel over is geschreven, komt de vraag op: “In het oerwoud van informatie, waar begin ik?”

"A journey of a thousand miles begins with a single step" - Lao Tzu

Een artikel wat mij enorm heeft geholpen bij het opstarten (en onderhouden) van mijn eigen bedrijf, en wat ik vaak aanraad aan anderen, is ‘a 1,000 true fans’ van naamgenoot Kevin Kelly. Het is dé 80/20 van marketing.

Kelly is een bijzonder briljante man, maar dat is iets wat je verder zelf mag ontdekken. In zijn artikel - waarin heel veel waardevolle lessen zitten verborgen - zegt Kelly vrij vertaald:

“In plaats van te mikken op een kaskraker en onmiddellijke beroemdheid, is de oplossing het vinden van 1,000 echte fans. Want een ontwerper, artiest, schrijver, fotograaf, of designer - met andere woorden, iedereen die kunst maakt - heeft slechts 1,000 echte fans nodig om rond te komen.”

Waarom 1000 echte fans?

Het idee is even simpel als ingewikkeld. Een echte fan wordt gedefinieerd als iemand die per jaar minimaal €100 besteedt aan wat jij maakt. 1,000 x 100 = 100,000. Min enkele kosten, is dit voor de meesten voldoende om rond te komen. Het fijne: 1,000 is te doen..

A 1,000 true fans is een antwoord op de “long tail” beschreven door Chris Anderson in het gelijknamige boek. In essentie komt zijn theorie erop neer dat producten die weinig afnemers hebben, gezamenlijk een groter deel van de markt innemen dan de grote ‘hits’, zolang de winkel (of het distributiekanaal) maar groot genoeg is. Kortom, diensten die minder verkopen van meer verschillende producten. Voorbeelden - mogelijk gemaakt door de opkomst van het internet - zijn iTunes, Netflix, Spotify en bol.com.

TrueFans-1.jpg

Waar de “long tail” goed nieuws is voor de tussenpersonen, is het minder voor de makers. Door het gigantische aanbod groeit de concurrentie en dalen de prijzen.

1000 is te doen..

Kelly vervolgt in zijn artikel:

“Om je verkoop te verhogen en los te komen uit de vlakke lijn van de long tail, is de uitdaging om van duizend mindere fans, duizend echt fans te maken. Zo stijg je op staart in de grafiek.”

Daarbij geldt:

“Duizend is te doen. Tot 1,000 kun je tellen. Als je elke dag een fan maakt, duurt het maar drie jaar.”

Kelly’s punt van het hele verhaal:

“Er is een weg voor creatieve mensen tussen armoede en rijkdom. Iets lager dan ongekende verkoopcijfers en sterrendom, maar hoger dan verhongeren en verstopt zitten in de ‘long tail’.”

..maar het gaat niet om 1000

De reden waarom ik het deel, is dat er een aantal interessante principes achter zitten die breed toepasbaar zijn. Het gaat namelijk niet om het precieze getal. Het gaat erom te berekenen hoeveel je fans je nodig hebt om rond te kunnen komen.

En hoeveel fans je ook nodig hebt, je begint altijd bij het begin. Stap voor stap.

Direct persoonlijk contact ondersteund door sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube, Snapchat, en andere tools als email-lijsten, blogs, podcasts etc, zijn er talloze manier om nieuwe fans te bereiken en het contact met bestaande fans te onderhouden.

Een tip, ga niet 'all-out' op alle platformen, maar kies zorgvuldig waar je in investeert -- een ander voorbeeld van het toepassen van de 80/20 regel.

Het geldt ook voor het verspreiden van ideeën

Ook als je iets anders hebt wat niet gekoppeld is aan euro’s is het principe interessant. Ga maar na. Stel je werkt voor een grote organisatie (binnen de overheid) en je hebt een idee. Wat is de eerste stap om het verder te brengen? Juist. het idee delen met anderen.

Je wilt draagvlak creëren. De early adopters vinden. Fan voor fan. Je kunt het principe van 1,000 true fans gebruiken om in te schatten hoeveel mensen je nodig hebt voor voldoende draagvlak. En je idee stap voor stap verder brengen.

Kevin Kelly — A 1,000 true fans

Het originele artikel op de site van Kevin Kelly vind je hier. Een versie met mijn eigen highlights vind je hier in mijn Evernote.

Succes!