Hoe je jouw idee naar het volgende level brengt

Hoe deel je ideeën met anderen, zodat het spreidt en er een olievlek ontstaat?

Omdat ik geloof dat het begint bij jezelf, gingen mijn vorige blogs met name over hoe jij het verschil kunt maken, als individu.

De vertaling naar je omgeving, werk en verdere leven is de volgende stap. Het heeft namelijk weinig zin in je eentje op een kamertje of achter een computer briljant te zitten zijn. Je hebt anderen nodig om de wereld te veranderen. Daarbij, het is veel leuker samen met elkaar het verschil te maken.

Heb je ontdekt waar je blij van wordt? Weet je wat jouw unieke meerwaarde is? En heb je de keuze gemaakt niet meer gemiddeld te willen zijn, maar het verschil te gaan maken? Perfect.

Het is tijd voor de volgende stap: anderen - het liefst gelijkgestemden - om je heen verzamelen.

De ideeëncurve
Wanneer je iets start of bedenkt, en je wilt weten of het waarde heeft voor anderen, moet je actie ondernemen. Vroeg of laat. Daar ontkom je niet aan. Hiervoor zijn talloze manieren en al deze manieren hebben hun effect. Het principe waar ik je mee wil laten kennismaken is de "Law of diffusion of innovation” zoals door Everett Rogers in 1962 beschreven. Later gebruikt door Simon Sinek in zijn boek 'Start with why’. Deze wet gaat over het verloop van innovatie en is ook toepasbaar op hoe nieuwe ideeën zich spreiden. En dat is waar ik de ideeëncurve nu voor wil gebruiken.

Distribution.png

De verdeling stelt dat 2.5% van de bevolking innovatoren zijn, in dit geval mensen met nieuwe ideeën. Gelukkig is iedereen de regisseur van zijn eigen leven en in dat licht is iedereen innovator.

De volgende 13,5% zijn de early adopters. Early adopters herkennen de waarde en staan open voor nieuwe ideeën. Ondanks dat de ideeën misschien nog niet perfect zijn, zien ze de potentie. Het is een groep die vertrouwt op zijn gevoel. Early adopters kunnen zich identificeren met de ideeën van de innovator. Ze durven te experimenteren met nieuwe dingen. Hun bevindingen delen ze met vrienden, kennissen en collega’s, en zijn hiermee cruciaal voor de verspreiding van het idee: Het begin van een beweging.

Belangrijke kanttekening: innovatoren zijn niet beter of minder dan early adopters en andersom. Ze hebben elkaar nodig. Early adopters delen de ideeën niet voor de innovator of omdat het moet, maar voor zichzelf. Omdat zij geloven in de positieve impact die de ideeën kunnen hebben op zichzelf en op anderen.

De volgende 34% is de early majority. Zij staan een beetje open voor nieuwe ontwikkelingen, terwijl de late majority (weer 34%) dat niet heeft. De laggards zijn de mensen die overal weerstand tegen hebben. De reden dat zij een smartphone kopen, is omdat ze geen andere keuze meer hebben...

Vind en begin bij de early adopters

Je kunt de wereld niet alleen veranderen. Je hebt anderen nodig. Zoveel is duidelijk. De kunst is de early adopters voor jouw idee te vinden:
- Wie zijn enthousiast om je heen over jouw ideeën?
- Wie helpen je verder?
- Wie denken constructief met je mee?
- Wie retweetten, liken en delen je updates op social media?
- Wie delen hun ervaringen en kunnen zich identificeren met wat jij doet?
- Wie passen in de doelgroep voor jouw idee?
- Wie zijn de mensen die je graag als early adopter zou willen?

Dit gaat op voor iedereen. Als beginnend gitaarleraar start je met een aantal enthousiaste leerlingen die direct voor jou kiezen. Op kantoor start je met de twee of drie collega's die open staan voor jouw nieuwe initiatieven. En als blogger start je met een select groepje lezers. Het werkt goed een lijstje te maken met namen. Van daar uit ga je verder.

Onthoud dit. Wanneer je hebt besloten het verschil te gaan maken, is nooit iedereen het met je eens: de laggards en een deel van de late majority. Een helpende gedachte is dat je volgens de ideeëncurve nog niet eens 1 op de 5 mensen nodig hebt om jouw idee verder te brengen. Richt je aandacht en energie op de juiste mensen en laat je niet tegenhouden door de kritiek die je misschien krijgt. Besef je hierbij ook dat wanneer iedereen het met je idee eens is, het waarschijnlijk helemaal niet zo’n goed idee is...

De belangrijkste les is: Zoveel mogelijk van je tijd en energie richten op de mensen die wél willen. Die wél enthousiast zijn. Die wél geloven in wat je doet. Die wél bereid zijn je verder te helpen: De early adopters.

Oproep

De ideeëncurve. Voor de oplettende lezer is mijn blog hier een perfect voorbeeld van: Een zoektocht naar mensen die, net als ik, willen doen waar ze blij van worden en het verschil willen maken. Het verschil voor anderen. In de afgelopen vijf blogs heb ik het stappenplan beschreven zoals ik met mijn ideeën aan de slag ben gegaan. Mijn missie: Anderen inspireren te doen wat hen inspireert. Daar word ik namelijk heel blij van. Net zoals van alle reacties die ik heb gekregen. Dit geeft veel energie en inspiratie om verder te schrijven.

Het vervolg voor mij is deze stappen te bundelen tot een verder uitgewerkt digitaal manifest, wat binnenkort gratis te downloaden is van mijn website. Meer informatie volgt.

Om de impact te vergroten, wil ik je iets vragen. Ik ben op zoek naar mensen die als voorbeeld willen/kunnen dienen als echte verschilmakers. Mensen die dagelijks doen waar ze blij van worden en waar ik en wij allemaal iets van kunnen leren. Ben jij iemand die het verschil maakt? Of ken jij mensen in je omgeving waar ik zeker weten mee in contact moet komen? Ik hoor graag van je en waardeer het erg als je mijn oproep verspreidt.

Succes met het vinden van jouw early adopters...