Hoe je ontdekt wat jouw unieke meerwaarde is

Waarom het niet uitmaakt dat anderen al doen wat jij doet, en het des te belangrijker is dat je het op jouw manier doet.

Veel mensen die ik spreek, zeggen als reactie op mijn vorige blog: "Jij vindt dat ik moet doen waar ik blij van word, maar wat ik wil doen, doen anderen al.” Het vervelende? Ze hebben allemaal gelijk. Iemand anders doet het al. 100%. En vaak nog beter ook. Neem als voorbeeld mijn blog. Talloze anderen schrijven beter, schrijven vaker, of weten meer.

Waarom ik toch schrijf?

Ik geloof dat iedereen van unieke meerwaarde kan zijn en je je dus nooit moet laten tegenhouden. In deze blog vertel ik waarom en hoe je de eerste stappen zet…

Foto-09-09-14-11-43-40-1024x868.jpg

Het model van de drie cirkels is uiteraard niet bedacht door mij (niet uniek). De invulling wel (wél uniek). Het laat precies zien waarom ik denk dat iedereen van unieke meerwaarde kan zijn:

Door jezelf uit te rusten met (1) kennis en basisprincipes, die je (2) test in de praktijk en combineert met je ervaring, kun je afhankelijk van (3) de situatie en behoefte, (4) jouw unieke meerwaarde leveren.

Helaas heeft nog niet iedereen - om uiteenlopende redenen of excuses - gevonden wat zijn unieke meerwaarde is...

1. Kennis en basisprincipes
Iedereen bezit een bepaalde hoeveelheid kennis. Of het nu je gezond verstand is of een masteropleiding. Iedereen heeft kennis. Tegenwoordig kun je zelfs op allerlei verschillende manieren - GRATIS - nieuwe kennis tot je nemen en jezelf ontwikkelen. Ook over onderwerpen die misschien voor het werk wat je nu doet, niet direct relevant zijn, maar waar je wel geïnteresseerd in bent. Psychologie, marketing of ondernemerschap? Het kan allemaal. In mijn vorige blog schreef ik over doen waar je dolblij van wordt. Heb je inmiddels uitgevonden wat dat is?

Bij de top 95% van de bevolking horen?
1) Volg een gratis MOOC (Massive Open Online Course) op Coursera.org, Khan academy of Iversity.org
2) Vind en bestel de 3 New York Times bestseller boeken over het onderwerp
3) Lees de boeken en filter de 3 - 5 basisprincipes eruit
4) Leer de basisprincipes zo, dat je ze eenvoudig kunt uitleggen aan een ander

Well done, je bent goed op weg een expert te worden!

2. Ervaring en testen
Een van mijn basisprincipes is: Denk groot, start klein. Het principe is zo simpel dat het voor zich spreekt en het is perfect toepasbaar op de tweede cirkel.

Net als kennis, heeft iedereen ervaring. Met ervaring bedoel ik niet alleen wat op je CV of Linkedin staat, maar ook wat je hebt meegemaakt. Wat je daar van hebt geleerd. En wat je misschien naast je werk allemaal nog meer doet. Zo vind ik dat 7 jaar in de selectie spelen bij een topklasse voetbalclub, mij heeft geleerd hoe teamdynamiek werkt. En hoe ik om moet gaan met kritiek... Dit is prima te vertalen naar mijn werk. Ik vind dat dit vaak wordt onderschat. Alles wat je dagelijks meemaakt, bepaalt mede hoe jij de kennis die je hebt, toepast.

Laat je nooit - ook niet als 25 jarige - vertellen dat je geen ervaring hebt. Dat heb je wel. Dat je nog veel te leren hebt, is iets compleet anders.

Test één basisprincipe gedurende één week
Denk groot, start klein. Houd een week lang, één ding vol. Staan succesvolle mensen altijd vroeg op? Zet een week lang je wekker om zes uur en merk wat het voor je doet. Voel je jezelf echt beter als je anderen helpt? Help elke dag één iemand zonder daar iets voor terug te verwachten (het kan zo klein zijn als de deur voor iemand openhouden). Helpt het maken van mindmaps je ideeën uit te werken? Maak een week lang mindmaps in een notitieboekje en ervaar het resultaat.

Het is prima veel tegelijk te willen. Wil je ook dat het slaagt? De sleutel is het niet tegelijk te doen.

3. Behoefte en situatie
Elke situatie is verschillend. De behoefte bij elke situatie ook. Het achterhalen van de echte behoefte - of het probleem achter het probleem - is een kunst apart. Toch werkt jezelf simpelweg een paar keer afvragen 'waarom?’, heel goed. Waarom we dit nooit doen? Mijn gok is dat we te druk zijn met symptoombestrijding en daardoor te weinig tijd nemen om te achterhalen waar het echt om gaat.

De behoefte achterhalen? Vraag vijf keer "waarom
Voorbeeld:
1. We staan elke ochtend allemaal in de file. Waarom? Omdat we allemaal om 9 uur op kantoor worden verwacht.
2. Waarom worden we om 9 uur op kantoor verwacht? Omdat we dan moeten beginnen met werken.
3. Waarom moeten we om 9 uur beginnen met werken? Omdat we dat vroeger ook zo deden.
4. Waarom deden we dat vroeger ook zo? Omdat het niet anders kon, we moesten de lopende band draaiende houden.
5. Waarom kan het nu niet anders? Omdat de algemeen geaccepteerde manier van denken hier nog niet aan toe is...

Voila, een totaal ander probleem. Elke keer dat je vraagt waarom, kom je een laagje dieper, en uiteindelijk bij waar het om gaat. Wat in het voorbeeld start als een fileprobleem, is na vijf keer 'waarom’ een discussie over de manier waarop we nadenken over ons werk.

4. Jouw unieke meerwaarde
Hier doen we het voor: Jouw unieke meerwaarde bepalen. Door jezelf uit te rusten met (1) kennis en basisprincipes, die je (2) test in de praktijk en combineert met je ervaring, kun je afhankelijk van de (3) situatie en behoefte, (4) jouw unieke meerwaarde ontdekken en leveren.

Pak een blaadje en een pen en vul voor jezelf de drie cirkels in. Op welke punten overlappen de cirkels voor jou?

Het maakt niet uit wat anderen al gedaan hebben. Leer van ze en bepaal wat jij gaat doen. Ontdek waar je zelf blij van wordt en ga aan de slag.

Enjoy!

Leestip: Mijn simpele ontdekking - Hoe je doet waar je blij van wordt