Onderwijs en creativiteit: Waar is school voor bedoeld?
Een verzameling van interessante artikelen en presentaties die zich afvragen: Waar is school voor bedoeld?
"Creativiteit is het proces van het bedenken van originele ideeën die waarde toevoegen voor anderen."
De afgelopen twee weken heb ik met verschillende vrienden (met kinderen) een gesprek gehad over creativiteit in het onderwijs. Wat goed is om te weten, is dat ik hier zelf weinig verstand van heb, en me er ook (nog) niet in heb verdiept. Het maakte me wel nieuwsgierig wat anderen hier van vinden. En onderweg kwam ik deze presentaties tegen, van experts die er wél verstand van hebben.
Sir Ken Robinson - Schools kill creativity
In deze geanimeerde presentatie vertelt Ken Robinson, vrij vertaald:
"Het onderwijs is gebaseerd op het plaatje en de belangen van de industriële revolutie. Het lijkt op een fabriek met studenten die worden opgeleverd in groepen gerangschikt naar leeftijd, als eindproduct. Waarom doen we dat? Ik ken genoeg kinderen die goed zijn in verschillende dingen op verschillende leeftijden, op verschillende momenten van de dag. Sommige in grote groepen. Sommige in kleine groepen. En sommige alleen. Het is tijd onze mindset te veranderen en af te stappen van standaardisatie."
Ook is hij groot voorstander van het laten samenwerken van kinderen. En het gezamenlijk beoordelen van hun prestaties.
De leraar stelt een vraag en er is één antwoord. Je mag niet afkijken. En niets overnemen van anderen. Op school het dat vals spelen. In ons werkende leven heet dat samenwerken, maar op school is dat vals spelen. Terwijl samenwerken juist dé vaardigheid is die we later allemaal nodig hebben.
Seth Godin - Stop stealing dreams
Seth Godin vraagt zich af waar school voor is bedoeld. Zelf vindt hij dat we ons deze vraag te weinig stellen.
"Als we iets zien als werk, zoeken we een manier om minder te doen. Als we iets zien als kunst, zoeken we een manier om meer te doen. En wanneer we kinderen in de fabriek stoppen die we school noemen (wat we hebben gebouwd om kinderen te leren gehoorzamen). Waarom zijn we dan verrast als ze vragen: Zit dit in de toets..?"
En wat willen we dat kinderen kunnen als ze van school afkomen:
Willen we dat ze feiten - die op te zoeken zijn via Google - kunnen onthouden, of willen we dat ze leren kennis te verbinden. We zijn namelijk erg goed in het toetsen van het onthouden van feiten. Het geven cijfers is een illusie. Enthousiasme en inzicht zijn de realiteit.
Zijn afsluiter, stel de vraag waar school voor is bedoeld, want:
Gehoorzamen is een korte termijn strategie die je nergens brengt. Het verschil maken is een lange termijn strategie waar lef voor nodig is, en resultaten oplevert.