Doelen en stellen en omzetten naar progressie

Het stellen van doelen, heeft 1 doel: In beweging komen.

Je wilt van alles.

Op je werk. Je studie. Privé. Voor je hobby, of misschien met je sport. Om te komen waar je wilt, helpt het om doelen te stellen. Tot zover niets ingewikkelds.

Een onderwerp waar heel veel over geschreven is en waar vele succesvolle (en minder succesvolle) methoden voor zijn. In deze blog ga ik niet in op de verschillende manieren, maar vertel ik waarom en hoe ik ‘doelen stellen’ gebruik.

Het belangrijkste van doelen stellen voor mij: In beweging komen en blijven.

Droomdoelen, prestatiedoelen, SMART-doelen, BHAG-doelen en compensatiedoelen (ja, ze bestaan echt). Je kunt op veel verschillende manieren doelen stellen. Ook ik heb voor mijn grotere projecten doelen gesteld. Voor deze blog, We Quit Mail, de lezingen, mijn voetbal etc. Mijn grootste valkuil is dat ik er door alle verschillende methoden te lang in blijf hangen: Het stellen van doelen wordt een doel op zich.

Stap 1: Doel -> Richting -> Actie…

Het fijne van duidelijke doelen, is dat het rust geeft. Weinig voelt zo ellendig als doelloos aanmodderen. Doelen geven richting. Een richting die leidt tot actie. En actie is wat je wilt. Het meest lastige van nieuwe dingen is namelijk starten: Ben ik er wel klaar voor? Wat nu als het mis gaat? Wat vinden anderen? Allemaal heel begrijpelijk, eng en absoluut geen helpende gedachten.

Een hulpmiddel om van deze ‘niet helpende gedachten’ af te komen, is jezelf af te vragen: Hoe ziet voor mij succes eruit? Belangrijk is het zo echt mogelijk te maken. Hoe ziet het er uit als je jouw doel hebt bereikt?

Voorbeeld: Ik wil een boek schrijven, omdat ik nieuwsgierig ben naar het proces. Voor dit doel weet ik precies hoe succes er uitziet: Een gepubliceerd exemplaar in de boekenwinkel.

Het visualiseren van je doelen helpt het echt te maken. Ik kan het plaatje letterlijk voor me zien. En dat maakt dat ik eenvoudig mijn te ondernemen acties kan bepalen. Ik heb namelijk een woorden nodig. Een uitgever. Een idee voor de marketing. En lezers. Daar kan ik allemaal voor zorgen. Door actie te ondernemen.

Stap 2: Actie -> Momentum -> Progressie…
Welke actie kun je direct ondernemen om nu richting je doel te bewegen? Nu dus. Het hoeft niet de beste actie te zijn. We willen gewoon actie. Waarom? We willen momentum creëren.

Momentum komt uit de natuurkunde. Waar het simpelweg op neerkomt: Het duurt een tijdje en kost behoorlijk wat inspanning voordat een vrachtwagen op snelheid is, maar wanneer dit punt bereikt is, kost het ook behoorlijk wat tijd om weer af te remmen. Het punt waarop de vrachtwagen doorrijdt, terwijl je stopt met gas geven, noemen we momentum.

Leuk, denk je nu misschien. Maar momentum is iets heel interessants. We hebben ons doel nu namelijk helder voor ogen en bepaald wat onze eerste actie is. We hebben nu de energie en het enthousiasme om "onze vrachtwagen" op snelheid te brengen. En weet je nog: Het belangrijkste van doelen stellen is in beweging komen en blijven.

De laatste sleutel tot succes is, zorgen dat je in beweging blijft. Ik zorg dat ik in beweging blijf door me te focussen op progressie. Ook hier maak ik gebruik van visualiseren. Progressie is voorwaarts. En net zoals bij succes, hoe ziet progressie er voor jou uit?

In het voorbeeld van mijn boek, zie ik mezelf zitten aan mijn bureau terwijl ik schrijf in mijn notitieboek of type op mijn laptop. Ik schrijf blogs. Elke week publiceer ik deze op mijn website. Uiteindelijk leer ik hier van voor het boek. Dit doe ik op een groot whiteboard waarop ik de onderdelen van mijn blogs met elkaar verbindt. Dit is hoe progressie er voor dit doel uitziet. Ik weet precies hoe ik voorwaarts ga richting mijn doel.

Ook bij tegenslag is weten hoe progressie er uitziet, erg waardevol. Wanneer het een keer niet lukt of tegen zit, zet ik een kop koffie en bedenk me wat ook alweer progressie inhield voor het te bereiken doel. Ondanks de stap(pen) terug, verleg ik hierdoor mijn focus weer voorwaarts. Dit geeft rust en houdt het geheel flexibel.

Het meest waardevolle kwartier van mijn week
Elke vrijdagmiddag loop ik mijn doelen na en stel mezelf drie vragen:
- Welke 20% van mijn inspanningen heeft deze week gezorgd voor 80% van mijn progressie en succes, en waarom?
- Welke 20% van mijn inspanningen heeft deze week gezorgd voor 80% van de stagnatie en de ellende, en waarom?
- Welke actie(s) heb ik niet ondernomen, terwijl ik weet dat deze me absoluut voorwaarts had(den) geholpen, en waarom heb ik dat niet gedaan?

Hoe druk ik ook ben, dit kan in maximaal vijftien minuten voor al mijn doelen. Hiermee is het de meest waardevolle kwartier van mijn week. Zo houd ik mijn doelen scherp voor ogen. Stuur ik de richting bij als dat nodig is. En bepaal ik welke acties ik volgende week ga ondernemen: Het kopiëren en zoveel mogelijk herhalen van de succesvolle 20% en het elimineren of beperken van de stagnerende 20%. Plus de acties die ik om wat voor reden voor me uit geschoven heb…

De les: Doelen stellen doe je om in beweging te komen en te blijven. Door voor je te zien hoe succes en progressie er uitzien, kun je richting bepalen en actie ondernemen. Doelen zijn een reden om ‘s ochtends je bed uit te komen en elke dag tot een succes te maken.

Kortom, Doel -> Richting -> Actie -> Momentum -> Progressie

Heb jij al ontdekt waar jij echt blij van wordt? Het is tijd om actie te ondernemen...