Offline Marathons en Online Design Sprints

Elisha Nochomovitz rende afgelopen week een marathon op zijn 7 meter brede balkon. In 6 uur en 48 minuten liep de Fransman—die net als de rest Europa in quarantaine zit—6029 keer heen en weer. Om zichzelf vervolgens met een medaille te bekronen tot winnaar van ‘Marathon De Mon Balcon’.

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom? Maar de andere kant is: waarom niet? Hij had getraind, was voorbereid en had gezien de situatie, alle tijd. Het is een mooie manier om er het beste van te maken. En dat is waar deze gekke tijden om vragen—er met elkaar het beste van te maken.

De vraag is vaak; Hoe?

Toen in de afgelopen weken alle geplande lezingen werden afgezegd of verschoven, heb ik gepiekerd hoe ik met deze situatie om wilde gaan. Natuurlijk kun je lezingen ook online doen, en is er op afstand nog meer mogelijk. Maar het voelde vreemd dit soort alternatieven te promoten in tijden die vragen om compassie. Tot zich een situatie met een bestaande klant voordeed.

En, nee. We lopen geen marathon op een balkon. Maar nu thuiswerken de standaard is, experimenteren we met een Design Sprint. Online.

Wat is een Design Sprint?

Een Design Sprint is bedoeld om als team in vier dagen een grote uitdaging op te lossen, een nieuw idee te testen of een bestaand product razendsnel te verbeteren. Dit proces komt oorspronkelijk van Google Ventures om hun teams te helpen sneller en beter te innoveren. En is met name gericht op het creëren van digitale producten en diensten zoals apps en websites.

In plaats van drie maanden lang elke twee weken anderhalf uur te vergaderen, bundelt de Design Sprint deze tijd in vier dagen om direct tot een tastbaar en getest resultaat te komen. De afgelopen maanden heb ik samen met Kim Spinder bij verschillende organisaties Design Sprints gedaan.

Wat in ieder geval opvalt: het scheelt een hoop overbodige notulen en onafgewerkte actielijsten..

Design Sprints zijn niet nieuw. Binnen de startup wereld is het een gebruikelijke manier van werken. Het verschil? We hebben we ons niet gericht op digitale producten, maar op vraagstukken als ‘hoe creëer je een community rondom innovatie’, ‘hoe professionaliseer je de samenwerking met externe partners’, en ‘waar kunnen we als organisatie de komende tijd het beste op inzetten?’

Tot nu toe zijn wij (en onze klanten) super enthousiast over het proces en de resultaten.

En nu een online Design Sprint

De volgende (offline) Design Sprint stond al gepland, en na wat zoekwerk hebben we tools gevonden waarmee we deze digitaal door kunnen laten gaan. Volgende week.

De belangrijkste zijn Zoom voor beeldbellen (vooral voor de mogelijkheid tot break-out groepen) en Miro als online whiteboard. Het was best even werk om alles te testen en klaar te zetten, maar we zijn er klaar voor. Of wij net als Elisha een medaille verdienen voor de uitvoering moet nog blijken. Maar die lessen deel ik graag volgende week.

Als je vragen hebt; stel ze gerust via het formulier of mijn LinkedIn


Ps; De blog was altijd een plek waar ik experimenten deelde. Niet zozeer de resultaten, want die zijn minder interessant, maar juist de geleerde lessen. Zo hield ik het experiment bij waardoor ik uiteindelijk stopte met e-mail. En de ups en downs van mijn project toen ik bij bedrijven in het buitenland hielp ideeën uit voeren (in verkapte Design Sprints) in ruil voor eten en onderdak. Om een reden die ik niet scherp heb, ben ik daar na het verschijnen van mijn boek ’21 dagen niet klagen’ mee gestopt. Tot nu, want het delen van het proces leidde altijd tot interessante vragen en bruikbare input. Wie weet, nu weer..

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Kevin Weijers

Kevin Weijers

Ik help organisaties experimenteren om antwoorden te ontdekken op complexe vraagstukken en vertel daarover als spreker.

Contact

Wil je Kevin boeken voor een presentatie of een vraag vanuit jouw organisatie voorleggen?

Vul het formulier in en dan nemen we contact met je op.

Ook kun je ons bellen op (085) 130 85 89