Kevin Weijers

View Original

Boekenweek 📚

Maandag schreef ik over een nieuw experiment op LinkedIn:

Als nieuwsbriefvriend(in) hier alvast de primeur: De eerste ‘boekenweek post’ die volgende week op LinkedIn online komt. Uiteraard over het boek wat de inspiratie was voor dit experiment.


Boekenweek #001: Show Your Work — Austin Kleon

3 zinnen essentie: (ik weet dat het er 4 zijn, ik oefen nog)

Deel vanuit vrijgevigheid in plaats van het promoten van jezelf. Deel je inspiratiebronnen, deel wat je leert, en deel vooral wat je hebt gemaakt. Kortom, ben nuttig voor anderen en deel je werk. Geen foto’s van je latte.

2 verrassende inzichten:

  1. Zie je website (of je social media) niet als een zelfpromotie-machine, maar als een zelfontdekkings-machine. “Niet elke post hoeft perfect te zijn. Sciencefiction schrijver Theodore Sturgeon zei: 90% van alles is knudde. Dat geldt ook voor ons werk. Het probleem, we weten vaak niet wat goed en wat slecht is.” Oftewel, deel vanuit nieuwsgierigheid.

  2. De principes uit dit boek zijn toepasbaar voor iedereen die online ‘zichtbaarder’ wil zijn. Maar ik kom bij veel organisaties waar afdelingen of teams intern zichtbaarder willen zijn. Of zichzelf te bescheiden vinden, waardoor niemand weet wat ze doen. Ook daarvoor geldt: het is geen borstklopperij om je werk te delen.

1 experiment:

Kies een periode (een week/maand/kwartaal), kies een frequentie (dagelijks/wekelijks/maandelijks), een platform (een nieuwsbrief/LinkedIn/bij de koffiezetautomaat/intranet), en deel wat je doet en maakt.

Voor mij: tot de Kerst elke week op LinkedIn een post over het ‘boek van de week’.


Het experiment is bedoeld om te laten zien hoe je ideeën, inzichten en inspiratie vertaalt naar concrete experimenten. Want je kunt wel dingen weten, maar als je er niets mee doet, is de waarde nog steeds nihil.

Wat het wordt, geen idee. En dat is juist precies het punt.

Tot volgende week,
Kevin


Ps; de nieuwsbrief blijft trouwens gewoon de nieuwsbrief. En voor degenen die niet op LinkedIn zitten of niet willen worstelen met het algoritme, deel ik hier elke week de link naar de post. Het enige dat verandert is dat de nieuwsbrief een dagje opschuift naar de donderdag.


♥️ Mijn Favoriete Dingen

📻 Podcast: Tim Ferriss en Arnold Schwarzenegger

Na de Netflix serie raakte ik toch meer geïnteresseerd in Arnold. Het is makkelijk hem op het eerste oog weg te zetten als een domme ijzervreter, maar hij is extreem bedreven in de principes uit Show Your Work. En hij is ondanks, of misschien wel juist dankzij, zijn stevige accent een uitstekende verhalenverteller. Het interview met Tim Ferriss is een aanrader. Net als deze en deze van een aantal jaar geleden

🙋🏼‍♂️ Interessant persoon: Christ Coolen

In het verlengde van Show Your Work, ik heb marketing altijd een apart iets gevonden. Dat jezelf promoten. Het voelt pocherig. Recent leer ik dus dat het heel anders kan. En een van de grote invloeden is Christ Coolen. Christ schrijft de ‘leukste nieuwsbrief over marketing(psychologie)’. Ook organiseert hij maandag aanstaande een event in Tivoli. Dat is met 1000 bezoekers uitverkocht1 Dan heb je dus je marketing op orde.

⁉️ Feedback of boekentips

Als je feedback op het boekenweek experiment hebt, voel je vrij het met me te delen. Dat waardeer ik enorm. En als je boekentips hebt die ik moet toevoegen aan de stapel, ook die zijn welkom. Bedankt alvast!

✍🏼 Quote van de week

Waarom delen vanuit vrijgevigheid en niet alles voor jezelf houden?

“Give what you have. To someone, it may be better than you dare to think.”

— Henry Wadsworth Longfellow


Deze post verscheen op 05/10/23 als nieuwsbrief. Wil je deze nieuwsbrief elke week in je inbox ontvangen? Meld je aan!

⬇️⬇️⬇️