Hoe je de essentie vat van jouw meerwaarde

Hoe vat je de essentie van waar je goed in bent, zodat je het kunt uitleggen (en verkopen) aan anderen?

Twee weken geleden is mijn nieuwe project online gegaan - Samen de ideeën van morgen in beweging brengen.

De komende weken ga ik in op de inhoud: De basis, sales, doen (of testen), marketing, ontwikkelen, en ondersteunen.

Deze blog gaat over ‘De basis’:
1. De basis staat voor de waarde die je toevoegt.
2. Wat anderen daar van merken of horen te merken.
3. En het verhaal wat je daar bij vertelt.

In dit onderdeel wil ik samen de essentie vatten van je toegevoegde waarde als (startend) ondernemer, bedrijf of organisatie (of onderdeel/werknemer daarvan).

De toegevoegde waarde, is waar het allemaal om draait. Letterlijk. Het is niet voor niets het centrale tandwiel. Is de basis in beweging, komt de rest in beweging. Is de rest in beweging, blijft de basis in beweging.

Plus, het is input voor het verhaal wat je aan anderen vertelt bij 'sales' en 'marketing'. Je verhaal vertel je met alles wat je doet en zegt. Je wilt dat dit in lijn is met waar je voor staat. Aanvulling; overal waar ik in deze blog ‘je’ gebruik, kun je ook ‘jullie’ lezen als je werkt voor of binnen een team, bedrijf of organisatie.

Om je toegevoegde waarde te ontdekken en te vatten in woorden - zodat je het kunt vertellen - gebruik ik vaak een (iets aangepaste) The Golden Circle. Want net als bij de Golden Circle, is de volgorde waarin je je verhaal vertelt, ontzettend belangrijk.

Het uitgangspunt - de 5 vragen

Globaal wil je een antwoord op de volgende vijf vragen:
- Waarom doe je wat je doet? (waarom kom je 's ochtends je bed uit)
- Hoe doe je dat op een slimme/unieke manier? (welke actie(s) neem je)
- Welk(e) voorbeeld(en) heb je hier van? (heb je een succesverhaal)
- Wat levert het op? (resultaten voor je klanten en jou)
- Wie zijn betrokken? (met wie werk je samen en voor wie doe je het)

Opdracht - Krabbel het eerste dat in je opkomt nu op papier

Antwoord geven op deze vragen is lastig. Dat weet ik. Been there, done that. Wat helpt, is het niet te veel overdenken. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dus pak daarom als je in de gelegenheid bent, nu een vel papier en krabbel per vraag direct het eerste wat in je op komt erop. Heb je deze gelegenheid niet, of wil je het op een later moment doen, sla deze blog dan op.

De antwoorden die je nu geeft, zijn namelijk de input voor straks. En je zult later merken, dat de antwoorden die je nu binnen 10 minuten geeft, voor 80% het eindresultaat zijn.

Vervolg - Het verder uitwerken van je verhaal

Well done! De eerste (grote) stap is gezet. Tijd om het verder uit te werken. Om je verder op weg te helpen, geef ik een korte toelichting per vraag en mijn persoonlijke antwoorden op de vragen.

1. Waarom doe je wat je doet?
Heeft je antwoord te maken met het verdienen van geld of bekend worden? Dat is geen 'waarom'. Dat zijn resultaten/gevolgen. Die komen bij ‘wat levert het op’. Als je het lastig vindt, vraag jezelf af: ‘Waar kom ik ’s ochtends mijn bed voor uit?’. De kans is groot dat het antwoord op deze vraag iets te maken heeft met ‘ik wil anderen helpen, want daar haal ik voldoening uit en word ik blij van’. Helemaal goed. Kijk of je nu een verdieping kunt maken. Waarom wil je anderen helpen op dat onderwerp?

Mijn antwoord: Omdat ik geloof dat alles begint met een idee, en we voor een mooie morgen, afhankelijk zijn van de ideeën die we vandaag hebben. Daarbij merk ik dat veel ideeën - om wat voor reden dan ook - sneuvelen in de idee-fase, of na een enthousiast begin, alsnog niet verder komen.

2. Hoe doe je dat op een slimme/unieke manier?
Concrete acties. Verkoop je spullen? Verkoop je diensten? Organiseer je dingen events? Hoe doe je dit? Waar ben je heel goed in en op welke manier help je anderen hier mee? Wat maakt dat anders? Of onderscheidend?

Mijn antwoord: Door complexe dingen eenvoudig te maken, koppel ik kennis, ervaringen en actie waardoor een unieke meerwaarde ontstaat. In onze trajecten, als spreker en via mijn blog deel ik deze waarde met iedereen die dat wil.

3. Welk voorbeeld heb je hier van?
Heb je wat je wilt doen al eerder ergens gedaan? En was dat een succes? Een voorbeeld spreekt namelijk tot de verbeelding.

Mijn antwoord: Ik help bijvoorbeeld een organisatie intern een CRM systeem te implementeren, waarbij ik me niet richt op het technische deel, maar de vraag: ‘Hoe kunnen we dit op een natuurlijke manier onder de mensen laten spreiden, zodat iedereen het daadwerkelijk op een goede manier gaat gebruiken?’. Hierbij vertaal ik alles naar concrete acties en testen die direct uitgevoerd kunnen worden.

4. Wat levert het op?
Nadat je een voorbeeld hebt gegeven waarmee je een beeld hebt geschetst in het hoofd van de persoon aan wie je je verhaal vertelt, gelden de resultaten als bewijs van dat het werkt. Deze volgorde is sterker (en veel natuurlijker) dan andersom. En? Wat levert levert het idee wat je hebt op?

Mijn antwoord: Door mijn manier van werken is alles gericht op het toevoegen van waarde op een super praktische manier. Aan de slag. Het resultaat is dat gericht actie wordt ondernomen, veel wordt getest, waardoor we leren en momentum ontstaat. Deze energie maakt het samenwerken leuk wat een positief effect heeft op de voortgang.

5. Wie zijn betrokken?
Het antwoord op deze vraag is tweeledig. Aan de ene kant bepaal je met wie je samen wilt werken. Aan de andere kant bepaal je voor wie je het doet. Je doelgroep. Het kan zijn dat je meerdere doelgroepen hebt. Dan daag ik je uit de meest bepalende doelgroep te ontdekken. Welke 20% zorgt voor 80% van het resultaat?

Mijn antwoord:
5a. Met wie - Voor mij is het een bewuste keuze als zelfstandig ondernemer te werken. Dit betekent niet dat ik niet met heel veel verschillende mensen samen werk. Hierbij sluit ik me alleen niet aan bij platformen en ga ik geen vaste formele constructies of overeenkomsten aan.
5b. Voor wie - Als adviseur werk ik voor allerlei verschillende bedrijven en organisaties waar ik een goed gevoel bij heb. Presentaties geef ik op interne en externe bijeenkomsten / congressen. Van kleine groepen (15 mensen) tot grotere groepen (500+ mensen). Mijn blog schrijf ik voor iedereen die het wil lezen.

Presentatie, pitch, ‘wat doe jij precies?'
Als je gaat starten met het vertellen van je verhaal aan anderen - iets waar ik in de volgende blog over ‘sales’ aandacht aan besteed - wil je deze vijf vragen beantwoorden en ze vertalen naar drie vormen die je in de praktijk vaak gaat gebruiken:
1. Een presentatie
2. Een pitch
3. Een antwoord op de (verschrikkelijke) vraag: “Wat doe je precies?"

Een presentatie:
Zorg dat je globaal vijf minuten kunt vertellen per antwoord. Zoek hier vijf plaatjes bij die aanspreken. Vijf keer vijf, met twee minuten openen en twee minuten slot, is een half uur. Deze presentatie komt uiteraard van pas bij het geven van (sales)presentaties. Maar ook als je andere afspraken hebt waarbij je je toegevoegde waarde deelt met een ander.

Een pitch:
Hoewel ik zelf weinig pitch, helpt het de essentie van je verhaal te vatten in 1 minuut. Zwart-wit gezien is je pitch 5 x 12 seconden (oftewel 1 zin) per antwoord.

Antwoord op ‘wat doe je precies?’
Een verschrikkelijke vraag, maar veel mensen stellen hem. En dan is het fijn als je iets van een antwoord hebt. Deze vraag zorgt voor een andere dynamiek dan bij een pitch, dus denk hier van te voren over na. Houd het wel natuurlijk. Je wilt geen robot zijn die een bandje afspeelt.

Zelf doe ik al jaren erg mijn best geen goed antwoord op deze vraag te kunnen geven. Wat voor mezelf betekent dat ik leuke, afwisselende en ongewone dingen doe.

Samenvatting - Goed genoeg is perfect

Het vatten van de essentie van je toegevoegde waarde is een ontdekkingstocht. Lastig. Duurt lang. Maar erg belangrijk. Daarom heb ik vijf vragen gesteld die richting geven bij het ontdekken. Door de antwoorden concreet te vertalen naar drie vormen (presentatie, pitch en antwoord op ‘wat doe je’) maak je het direct toepasbaar. Onthoud hierbij - goed genoeg is perfect!

In de volgende blog gebruiken we dit verhaal zodat anderen hun onze tijd, aandacht, energie en geld gunnen.

Kortom, aan de slag. bedankt voor het lezen (en eventueel delen).

Heel veel succes.